Ilo elää

Olet tervetullut ja kommenttisi myös!

maanantai 7. lokakuuta 2019

Ompelua







Mitäs teille kuuluu näin viikon alussa? Itse kaivoin talvitakit ja kengät esiin vintistä. Yhden talvitakin (pitkän ohuen toppiksen) olen jo ottanut aikaisemmin ja sitä muutaman kerran käyttänytkin. Kuten on tullut todettua, niin ei välikausi-takkeja juurikaan enää tarvita, kun syksyllä siirrytään melkein heti talveen ja keväällä kesään.




Miehen takissa oli vetoketju rikki ja hän esitti vienon toivomuksen, että jos voisin ommella siihen uuden vetoketjun... Onneksi minulla oli pari pitkää mustaa vetoketjua kotona, niin ei kun tuumasta toimeen. Vetoketjujen ompelu ei koskaan ole ollut mun suosikki puuhia,mutta kyllä siitä taas selvittiin. Kyllähän sitä tuli harjoiteltua silloin,kun olin korjausompelimossa töissä. Mutta ei tosiaankaan mitään lempi puuhaa. Aikaakin meni vaikka kuinka,kun ensin piti purkaa entistä ja sitten sovitella uutta ja kun siinä oli vielä useampi kappale takin reunassa. Mutta ihan tyytyväinen olin lopputulokseen. Toivottavasti mieskin on tyytyväinen :)





Eilen tuli ommeltua taas tällaista "höpö-ompelua", kun innostuin kokeilemaan tehdä pieniä taloja tilkuista, ja johonkinhan ne piti sitten ommella.











Eilen aamulla huomasin talitintin kurkkivan lintulaudalla, ja päätin aloittaa jo talviruokinnan. Onneksi mulla oli iso ämpärillinen siemeniä viime keväältä. Tänään siellä oli jo vilkasta hyörinää :)




Nyt täytyy ruveta maksamaan laskuja koneella, joten hei vaan ja mukavaa viikon alkua!





14 kommenttia:

  1. Monenmoista on tullut ommeltua, mutta vetoketjujen ompelemista vältän viimeiseen saakka. On kyllä niin tympeää hommaa.
    Teitpä kivoja taloja. Noistahan voisi väsätä vaikka jonkinlaisen joulukalenterin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt tein niistä vaan yhden kangastaulun lisää seinälle :)

      Poista
  2. Parempaa kuuluu kyllä. On talvitakkiakin jo käytetty, kun ei viitsisi kylmästä hytistä.
    Tosi kivat talot olet tehnytkin! Mullakin olisi hupparin vetoketju vielä ompelematta. En tiedä milloin saisin aikaiseksi. Edes etsis vetoketjun, ja jos ei löydy niin ostaa pitää sitten.
    On jo kellastuneet siellä tammenkin lehdet.
    Hyvää viikon alkua!

    VastaaPoista
  3. Talvitakin saa tosiaan pian kaivaa esille. Mullakin oli kevyttoppis jo päällä.
    Kivoja tilkkutaloja.

    VastaaPoista
  4. Onpa ihania tilkkutaloja! Ja kauniit ruskalehdet! Sinä olet jo hyvin valmistautunut talveen. Minä olen vasta ehtinyt ihmetellä, missä kaikki lämpimämmät vaatteeni mahtavat olla... Tänään olen itse lähinnä sählännyt, mutta aamulla sain tehtyä lempiohjeellani ihanan omena-rahkapiirakan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on tänä aamuna taas ollut vatsa huonossa kunnossa, piti mennä kaupunkiin,mutta jätin vatsan takia väliin...onneksi ei vielä työpäivä.

      Poista
  5. Hauskat ja suloiset talot. On taitavaa työtä, ihailen näitä!
    Voin kuvitella talitinttien iloista ruokailua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä on talitinttejä riittänyt hyörimässä lintulaudalla, ne on söpöjä :)

      Poista
  6. Minulla jo koiranpissatus-takki ollu jonku viikon päällä.Muuten vielä on tarennu tuulipuvun takilla+villatakilla:)
    Välikausi takkeja,en omista .Joskus kun olin hieno silloin oli kaikenmoiset takit ja hatut saappaat ym....
    Minä varmaan ole tuossa vetoketjun vaihossakin poikkeus:))
    Kauniita taloja olet tehnyt ,onkos jatkoa luvassa:=mitäs taloista teet??Noihin tilkuja saa kivasti uppoamaan:))
    Lintujen touhuja on mukava seurata:))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla vanhoja kirppikseltä ostettuja "välikausi-takkeja), Nuo talot ompelin vaan kankaalle, seinälle yksi kangastaulu lisää... Linnut on niin kivoja :)

      Poista
  7. Hauskoja nuo pikku mökit:) Minäkin inhoan vetoketjun ompelua, varsinkin jos sitä johonkin takkiin pitää...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, onneksi tuo ei ollut vaikeimmasta päästä :)

      Poista

Ilahdun kun jätät viestin käynnistäsi, kiitos :)