Ilo elää

Olet tervetullut ja kommenttisi myös!

sunnuntai 24. toukokuuta 2020

Voikukka-runo









Paikkakunnan eilisessä lehdessä oli minusta ihana runo, siksi halusin jakaa sen tännekin, kirjoittaja on Pentti Salmela.




Voikukka



"Minut nurmikon vaivana nähnyt olet
minut kitket pois tai maahan polet.
Minut pelkäksi haitaksi leimattu on,
vaikka kultaa olenhan auringon.


Olen tunnus kesän, sen täyttymys ajan
välissä kevään ja elokuun rajan.
Olen osa lapsuutes´ aurinkokuvaa
sinun untesi haihtuvauntuvaa.


Minä huppuun kätken kauneuteni
aina kun päivä pilveen meni.
Minä osaan vain säihkyen valossa loistaa
ja auringon valoa valona toistaa.


Sitten kun itse taivun hiljaisuuteen,
minun lapseni kevyinä kesään uuteen
lentävät unihöytynä sadun
ilo täpliksi ankean asfalttikadun."




Minä olen aina tykännyt voikukista, ne ovat lapsuuteni kesien muistoja. Voikukka-seppeleitä tehtiin, myöhemmin tein joskus lapsille. Ihanaa, että joku on tehnyt niistä runon <3 Ne ovat kesän kukkia siinä missä muutkin,vaikka ruohonleikkuri ne katkookin. Mies leikkasi tänään ruohon ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Vielä niitä kukkii sivummalla, pörriäisten iloksi :)




11 kommenttia:

  1. Minä säädin ruohonleikkurin terän vähän korkeammaksi, etteivät kaikki voikukat mene, kun leikkaa nurtsin :-) Nehän ovat valtavan tärkeitä pörriäisille ja perhosille. Ihana runo!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Näköjään on meidänkin nurtsille jäänyt matalampia :)

      Poista
  2. Meilläkään ei ajeta nyt voikukkia pois, ei ne kauan kuki, kyllä tykkään voikukista, kun muitakaan kukkia ei luonnossa vielä paljoa ole.
    hyvä runo voikukista.

    VastaaPoista
  3. Ihana runo minustakin! Olen aina tykännyt voikukista ja kaikista muistakin keltaisista kukista, ne ovat niin ihanan aurinkoisia!

    VastaaPoista
  4. Kaunis runo. Onhan se söpö lapsuudenkukka. Meillä on aidan takana kunnan puisto keltaisenaan voikukista. Toivottavasti pörriäiset käyttävät tilaisuuden hyväkseen.
    Mukavaa alkavaa viikkoa sinulle!

    VastaaPoista
  5. Erittäin kaunis runo:)
    ..niin eipä minun lapsuudessa tainu muitakukkia ollakkaan kuin voikukkia/rentukoita:)
    ..nuo pöörriäiset hyviä tarpeellisia....kunhan muistaisit pysyä pois minun kukattomalta terassilta,Väinö niitä hättyytelee,,ei hyvä;(
    Oikrin Aurinkoista Ja HYvää toukokuun viimesestä viikkoa:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meilläkin kerran ampiainen/mehiläinen/mikä lie pisti entisen koiran kuonoon ja se turposi, ei onneksi pahempaa.

      Poista

Ilahdun kun jätät viestin käynnistäsi, kiitos :)