Ilo elää

Olet tervetullut ja kommenttisi myös!

perjantai 26. helmikuuta 2021

Lapsuus muistoja ja vähän muitakin muistoja

 Eilen tuli yht äkkiä mieleeni eräs mekko , joka mulla oli lapsena :) Se oli turkoosi ja siinä oli kauluksessa ja hihan suissa brodyyrit. Äiti oli ostanut sen mulle kakkos luokan kevät juhlaan. Kaunis mekko. Yritin jopa piirtää mekon ulkomuistista, samoin kuin eka luokan kevätjuhla mekon, jonka äiti oli ommellut.

Kone oli kuitenkin laittanut kuvan väärin päin, käänsin sen, mutta kun yritin ladata, niin taas se oli väärin päin... ehkä parempi niin, kun en ole mikään piirtäjä. 

Toka luokan kevät juhla jäi mieleen siitä, kun äitini joutui vähän aiemmin lähtemään laitokselle synnyttämään pikkusiskoani. Isäpuoli sitten valmisteli mua juhlaan. Juhlan jälkeen menimme sairaalaan katsomaan vauvaa.

 Albumista löysin kuvan, jossa mulla on sama mekko. Kuvassa on tätini Lahja sekä pikkusiskoni ja minä.




 Mekon päällä mulla on lyhyt punertava jakku, jossa on kaksi rivi napitus ja 3/4 mittaiset hihat.


Toinen muisto on vaaleanpunaisesta nailon mekosta, jonka äiti oli itse ommellut kevätjuhlaan. Siinä oli lyhyet puhvihihat ja rinnassa mekon kankaasta rusetti. Sekin oli nätti mekko. Siitä taas jäi mukava muisto, kun opettaja sanoi kevätjuhlassa, että olen kuin perhonen :) Meillä oli joku tanssileikki lavalla.

Perhosista taas tulee mieleen, että myöhemmin (joskus 9-10 vuotiaana) äiti ompeli minulle hihattoman kesä mekon perhos-kuvioisesta kankaasta. Valitettavasti taisin melko pian, jossain rymytessäni, repäistä sen helmaan palkeenkielen ja sain muistaakseni sen sitten itse korjata.

Kuten huomaatte, olen jo lapsena ollut kiinnostunut vaatteista, ja aina se varmaan on niin ollut. Siksipä olikin tosi mukavaa, kun kirpputorit ilmaantuivat suomeenkin, ja köyhälläkin oli varaa ostaa uusia, mieleisiä vaatteita. Ensimmäisen kerran ostin parit kengät osto-ja myyntiliikkeestä 80-luvun alussa, muistan sen kun vanhin tyttäreni oli silloin pieni. Sen jälkeen muutimme toiseen asuinpaikkaan, ja siellä oli bussimatkan päässä kirppis :) Kun asioilla/kaupoilla siellä käytiin, niiin pääsi samalla kirppikselle, ostamaan edullisia vaatteita itselle ja lapsille.

Ilmankos minusta on tullut oikein kirppishai. Tosin nyt en ole pitkään aikaan ollut. Ja nyt on vaatteitakin kertynyt niin, että hyvä kun komeroon mahtuu...suurin osa tosiaan saatuja tai kirppikseltä.

 

Täällä on nyt ulkona viisi astetta lämmintä, ja lumet on jo paljon pudonneet katoilta. Tähän vielä loppukevennys: Kun olin ihan pieni, niin olin kuulemma katsonut mittaria, ja sanonut: "Viit kuut attetta pakkatta lämmintä" :)



Ps. Lisäsin tähän vielä piirrokseni mekoista, Metsän tytön pyynnöstä. Turkoosissa siis kaula-aukossa ja hihoissa brodyyrit (kai se on oikea nimitys?) Niissä oli muistaakseni vaaleansinistä ja vihertävää ainakin.. kummassakin mekossa taisi olla myös taakse solmittavat nauhat.


10 kommenttia:

  1. Sinulla on tosi tarkka muisti mitä vaatteisiin tulee! Itse en muista oikein mitään noin nuorena pidetyistä vaatteista. Niitä vain muistaa, joita kuviin on tallennettu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sen varmaan muistaa mistä on tykännyt ja mikä on kiinnostanut :)

      Poista
  2. Hienosti muistat vaatteita, minä en ollut varmaan kuullutkaan sanaa brodyyri :)
    Kevätjuhliin varmaan jotain uutta ja nättiä vaatetta hankittiin, mutta mulla ei ole jäänyt nuistiin yhtään niistä. Mutta yhden kaupan Joensuussa muistan, josta ostettiin vaatteet. Sieltä löytyi aina sopivat ja sopivaan hintaan.
    Lapsuudessa en muista kirpputoreja olleen, omille lapsille sitten ostin monesti kirpputorilta jotain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirpputorit taisivat tulla suomeen vasta 80-luvun alussa, en tiedä onko esim. Helsingissä ollut aiemmin...

      Poista
  3. Miäkin muistan, että äiti ompeli minulle mekon, sellasen punavalkosen ja siihen vielä hiuspannan samasta kankaasta. Olihan se tärkeä silloin ja hyvin muistaa vieläkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, varsinkin jos ollut mieluinen, muistaa hyvinkin :)

      Poista
  4. Tämä oli ihana muistelus! Näin sen jo aiemmin ja ajattelin silloin,että haluan ihan ajan kanssa siihen palata. Äitisi on näköjään ommellut sinulle paljon vaatteita. Minullekin tuli kirppikset jo nuorena tyttönä tutuiksi. Jospa vielä yrittäisit saada sen mekko piirroksen blogiin, sillä minua kiinnosti se. Olisi kiva nähdä ne yksityiskohdat.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Äiti tosiaan ompeli mulle ja varmaan siskollekin vaatteita, hän oli jonkun kaavoitus kurssin muistaakseni käynyt nuorena.Täytyypä katsoa sitä piirustusta...

      Poista
    2. Kiva kun laitoit nuo kuvat! Olipa kiva nähdä näin tarkalleen mekot, ja vielä värillisinä. Ovat olleet tosi kauniit!

      Poista
  5. ihanat kuvat,ja muistot:)
    Sinulla jo silloin värien viemää:)tyylikkyyttä "silmäkulmissa" :)
    Minä kans muistan aika tarkkaan vaatetus /väri asiat.

    VastaaPoista

Ilahdun kun jätät viestin käynnistäsi, kiitos :)