Ilo elää

Olet tervetullut ja kommenttisi myös!

tiistai 27. huhtikuuta 2021

Joululta..

 Tein jouluksi olevinaan kaurakeksejä. Ei siinä mitään, mutta olin katsonut "kiireessä" sokerin määrän väärin. Niistä tuli yltiömäisen makeita ja kovia. Laitoin ne kyllä kauniiseen purkkiin :)



Siinä ne ovat puuhellan reunalla olleet (kun puuhellaa aika harvoin käytämme, niin sen päälle kertyy muutenkin vaikka mitä, koska keittiössä ei ole mitään tasoja, paitsi tiskipöytä ja ruokapöytä).

Koska keksit olivat liian makeita ja hyvähampaisille sopivia, isäntäkään ei ole tekareilla niitä voinut syödä,vaikka muuten on perso makealle. Joten minä olen tässä neljän kuukauden aikana aina silloin tällöin ottanut palasen keksistä, nyt on viimeiset menossa...

 


 

... eivät ihan hukkaan menneet.

Oletteko te onnistuneet tekemään jotakin leipomista/ruokaa väärin katsoituilla ohjeilla?

16 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Hetken harkitsin sitäkin, kun niin otti päästä :) Mutta tulihan nuo pikku hiljaa syötyä.

      Poista
  2. No voi ei! Varmasti olen minäkin, leivon vain niin äärimmäisen harvoin, se minimoi virheteot ;-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en muutenkaan ole mikään leipomisen mestari... ja meidän ikivanha sähköhellan uunikaan ole mikään paras...

      Poista
  3. Minä olen leiponut joskus jonkun piirakan,se ei ole onnistunut siten kuin olisin toivonut,mutta en ole heittänyt pois,vaan olen syönyt piirakkaa niin ei ole mennyt hukkaan. Hyvää alkanuttaviikkoa sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllähän ne yleensä tulee syötyä vaikka ei aina niin onnistuisikaan. Samoin sinulle!

      Poista
  4. Heti palautuu elävästi mieleen koulun kotitaloustunti. Minun piti tehdä pullaa. Tuntui, että ope vahtasi vähän väliä tekemisiäni ohi kulkiessaan. Lisäksi jouduin epävarmuuksissani kysymään ihan tyhmiä varmistuskysymyksiä. En sitten huomannut, että minulla oli sivu kääntynyt reseptikirjasta... pullien puolelta sämpylöiden puolelle. yhtään en havahtunut, kun huiskaisin ruisjauhot pullataikinaan, että mitä tuli tehtyä... Kyllä oli taas kiva mennä opelle sanomaan. tässä vaiheessa jaksoi vielä kommentoida, että ovat terveellisempiä pullia. Lopuksi näytti jo aika synkeältä, kun menin sanomaan, että nyt ne vielä paloivatkin uunissa ;D

    VastaaPoista
  5. Hih, olenkin ihmetellyt miksi mun kaurakekseistä ei tule tuon muotoisia, vaan niiden muoto ei muutu ollenkaan paistessa. No, minäpä en juurikaan laita niihin sokeria.
    Onhan sitä varmaan jotain tullut tehtyä väärin, mutta muistuu mieleen eräällä kotitalouskurssilla kun tekijä unohti maustekakusta jauhot laittamatta. Sitten mietimme mikä on kun kakku ei noussut.
    Toinen "kiva" kommellus oli yhdellä tutulla kun hän laittoi vahingossa maustepippuria kardemumman sijaan pullaan. Nekin oli aika oudon makuisia.
    Näistä oppii ja muistaa jatkossa.
    Kaunis purkki muuten!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. :) Tuo purkki on saanut joskus kehuja muiltakin, esim. tulevalta lähetyslentäjältäkin...

      Poista
  6. Minulla taas ei onnistu ikinä leipumukset, olen monta kertaa yrittänyt tehdä juustokakkua, en onnistu siinäkään, enkä pullan teossakaan.
    Kaunis rasia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo rasia on kyllä kaunis itsestäkin. Minä en myöskään ole mikään super-leipuri..varsinkaan tämän nykyisen vanhan hellan kanssa, kerrostalossa asuessa onnistuivat leipomukset paremmin, niin silloin tuli enemmän leivottuakin.

      Poista
  7. Tuli mieleeni muisto muutaman vuoden takaa. Leivoin ihan perussimppeleitä voitaikinalevyistä tehtäviä wienereitä. Luulin ripottelin pinnalle raesokeria ja miten samalla, että onko nämä rakeet olleet aina näin suuria. Joo eipä ole olleet - ripottelin päälle karkeaa merisuolaa. Juu näin kävi! :D

    VastaaPoista
  8. hmm....
    hauskin kömmähdys sattui isännälle..vaniljakastiketta tölkillinen "palapaisti kastikkeeseen.Kermapurkin oli luullut laittavansa,Hyvää tuli,ja puuhellan uunista kantutui hienoinen vaniljainen tuoksu:)
    onhan niitä kömmähdyksiä sattunu puoli teelusikkaa vaihtunu 1dl mitaksi;)
    Mutta nurisematta syöty:)
    leivon paljon,ehkä taitokin pikkusen kasvanu alkuvaiheista;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikenlaista sitä voi sattua! Minä kyllä tosi harvoin leivon.

      Poista

Ilahdun kun jätät viestin käynnistäsi, kiitos :)